Hans Richard tager fejl. Debatindlæg. Per Johan Svendsen. Information.
Teksten herunder er automatisk genereret, der kan være fejl. Klik på billedet ovenover for at læse artiklen (åbner i ny fane).
Hans Richard tager fejl!
HANS Richrd kritiserer d. 28.12, digteren Peter Lauge-sen for al slå i vejen for en debut om litteraturkritikken. I
litteratur og kunstkritik kan ikke adskilles fra de politiske og økonomiske realiteter, lad os få en debat om det! Hvis Søren Ulrik Thomsen skal ta-< ges alvorligt, må vi kræve af ham, at han i det mindste erkender, at han har været en lel af den kunstneriske hejre* bølge – han har simpelthen holdt sin kæft i 6 år, på trods af at han kender fortrædelighederne indefra.
PERJOHANSVENDSEN Lundtoftegade 111, st.th.
2200 N.
virkeligheden advarer Peter Laugesen i sit mdlæg d. 18.12. kritikken imod ut blive for eksklusiv og verdens-tjern. Del er der temmelig god grund til – Søren Ulrik Thomsen, som er den kulturping. PL polemiserer imod, bur selv været en del af de strømninger, der ret ensidigt gjorde op med den kunstneriske dogmatiske (og kollektivisme! i 70erne – fejlen var ikke, at der blev gjort op med 70er strømningerne, nej fejlen var. ut man gjorde op med disse på et højreideologisk grundlag. I dag forsøger Søren Urik Thomsen så meget forsigtigt ut sno sig uden om sine egne fejl. Og påpege, at der jo også er noget, der hedder kapitalisme. Han henviser til de un W er si te L s tidsskrifter. hvor en’videreudvik-ling uf kunstnerisklæstetisk teori og kritik skulle finde sted. Bravo – Det gælder ikke længere om ut tolke verdenen. men at forandre den.
D g
KV pci sk for mi
Li sig me fer va
) pn g fei
– be mi be foi
er ku an af tv fei
Hvis Søren Ulrik Thomsen bliver ved med al fastholde A sin eksklusivitet, begår han -og derved adskiller han sig ikke en døjt for de universitære kritiske strømninger i 70erne – ringen er sluttet/
Peter Laugesen, er den eneste kritikker i dansk presse, der ud fra sin egen (til tider forvirrede) ballast har rejst kritik af firser strømninger-ne; med fare for sin egen
sli va ve m en df
skalp m.m. Nu, hvor der er gære i dansk kunst og en voksende utilfredshed med .
kunstnermyterne, korruptionen og de økonomiske interesser, der har animeret den-“neksklusive højrebølge, bli-eVerdet vel på mode igen at P æstetisere og kritisere, ikke
.på et grundlag, der kræver re-• el forandring, men derimod
på et småborgerligt grundlag, der har til formål at ikre den kulturposition, manalle-redehar i forvjeen. En given
F
F
I 81 d« ki di U
O’ el