Gavle til glæde. Omtale (Gæstfrihedens Plads, Ahlefeldtsgade, København). Tine Hansen. Politiken.
Tekstudtræk fra indscannet dokument:
Gavle til glæde
Flotte budskaber
Af Tine Hansen
Den ene gule mursten oven på den anden. Forvitrede af årtiers vind og vejr, misfarvede af lige så mange års forurenende kulstøv og bilos. Udluftningskanaler ses hist og her og de nederste to meter dækkes af tilfældig og uinspireret graffiti.
Sådan ser mange af Københavns gavle ud, og det er ikke noget oplivende syn – hverken på en grå vintermorgen eller på en klar sommerdag. I forbindelse med byfornyelse er mange ‘nye’ gavle endda dukket op, og har fået lov til at skæmme de nye lufthuller i byen.
Men gennem den seneste halve snes år er flere og flere grimme og deprimerende gavle blevet til kunstneriske farvebomber – til glæde for både lokale beboere og forbipasserende.
I ene bevidsthed er gavlmalerier til en via grad stadig synonymt med malkegavlene. I 1952 tog Foreningen Storkøbenhavns Mejerier initiativ til 19 gavlreklamer under fællestitlen ‘Mælk gir’ Sundhed’. Kunstnere som Jens Søndergaard, J. F. Willumsen, Henry Heerup og Mogens Zieler gav deres billede af, hvorfor mælk gav sundhed.Frodige bryster
Ti år senere blev ideen genoptaget med kunstnere som Arne Ungermann og Hans Scherfig, og på Kapelvej kan man stadig glæde sig over Scherfigs tvillingemor med de frodige bryster cg et par børn, der fuldt ud ser ud til at kunne stå inde for teksten ‘Mælk er dejligt’.
Det var aldrig meningen, at mælkegavlene skulle vare evigt, og der er da også kun få tilbage – de fleste i en svag og afskallet udgave. Men mælkegavlene var et bevis på, at gavludsmykning, reklame og kunst kan gå op i en højere enhed. Gavlreklamer kan være andet og mere end blot en naturtro gengivelse af en elflaske eller en skinkedåse kombineret med et smart slogan.
Et nutidigt eksempel på det, kan morgentravle bilister glæde sig over, når de kommer ræsende ind af Lyngbyvejen. Ved Vibenshus Runddel har Per Arnoldi udsmykket en gavl for Galle & Jessen, som fortæller beskueren mere end blot ‘Tag lige og køb nogle Gajol’er’.Byforskønnelse
I Landgreven, en lille gade mellem Store Kongensgade og Borgergade forbandt maleren Ole Schwalbe i 1985 på lignende vis reklame og byforskønnelse. Fire strø gavle med et samlet areal på 500 kvadratmeter blev overstrøet med geometriske flgurer i sort og gule nuancer. Reklamen er intetateds direkte at læse, men hvis man ved, at ejendommen tilhører sparekassen Bikuben, og kender man dens bomærke, kan man i både farvevalget og en sekskantet figur diskret ane firmaet bag.
På Vesterbro er budskabet fra en nyudsmykket gavl anderledes kontant. ‘Ja til Norden – Nej til EF-Unionen’ proklamerer den hollandskfødte Marijke Haeinka’s gavl i Dannebrogsgade for elle forbipasrende. Bryder beboerne i geden sig ikke lige om det budskab er der andre muligheder – Dannebrogsgade rummer nemlig flere gavle, der viser andet end gamle mursten.Tankevækkende
På genbohuset til anti-EF gavlen udfolder sig et myldrende mellemamerikansk folkeliv sig på den nicaraguanske kunster Manuel Garcia Moia’s kæmpemaleri. Og lidt længere oppe ad geden ses et tyrkisk bud på en gavludsmykning. På gavlen mod en tom hjørnegrund bos den tyrkiske indvandrer og billedkunstner Ibrahim Gra skabt ‘En hilsen fra Anatolien’.
Fra en gavl i Stengade på Nørrebro kikker tegneseriefiguren Skipper Skræk vrantent ned på Nørrebrogades trafikanter. Sammen med et stort rødt æble udgør han de figurative dele af et ellers abstrakt gavlmaleri, der bugter sig benover nabohusets tagryg. Den nørrebro’ske Skibber Skræks ‘far’ er billedkunstneren Preben Franck Stelvig, der med støtte fra Statens Kunstfond udsmykkede en andelsboligforenings bare gavl.Mange kedelige gavle skæmmer byen, men flere og flere spændende, tankevækkende og farvestrålende gavle kommer også til. I Ahlefeldtsgade ved Peblingesøen har en lang rød drage i Per Johan Svendsen udformning for nyligt indtaget en mur ved pladsen foran medborgerhuset. Og i løbet af sommermånederne vil endnu tre motiver fra den nordiske mytologi indtage de tre andre mure omkring pladsen – gavle er mere end blot siden af et hus, de er oplagte lærreder.
Arnoldis Gajolgavl er et nutidigt, slagkraftigt eksempel på vellykket gavlmaleri. – Foto: Tine Harden.